Veenfabriek
-
di 25 feb ’2520:30Kleine Zaal
1 Normaal € 23,50 CJP/ CK € 21,50
De Godin der Dwaasheid is back op aarde om haar eigen loftrompet te steken. Exact precies ongeveer vijfhonderddertien jaar en zeven of acht minuten nadat Erasmus haar liet verschijnen. Samen met haar posse deelt ze onzinnige waarheden en waarachtige onzin. Want het is hoog tijd voor wat satirische billenkoek. En gelukkig wordt ironie steeds beter begrepen…
Losjes gebaseerd op Erasmus' lofzang uit 1511, maakt de Veenfabriek met ‘Lof der Zotheid’ een muzikale ode om de dwaasheid in onszelf en de ander te vieren. Erasmus dreef de spot met burgers, kooplieden, geestelijken en alle andere rangen en standen van zijn tijd. De Veenfabriek maakt zich vrolijk over groepjes zelfbenoemde gelijkhebbers in de onze. Want hypocrisie en zelfbedrog zijn tijdloos.
En ook nu nemen we onszelf te serieus en vergeten we te lachen om de absurditeit
van het leven.
Met een installatie van veertig radio’s plukken de muzikanten van Veenfabriek de ether leeg. Ze mixen flarden van 16de eeuwse baldadige liederen met radiofragmenten en ruis tot een strakke compositie met percussie, trombone, altviool, gitaar en zang. De Godin der Dwaasheid en haar gevolg rukken de vastgeroeste kaders los, flippen middelvingers naar geheven vingertjes en bijten betweters de tong af. Er is soms zoveel meer zin in onzin te vinden.
Over Veenfabriek
De Veenfabriek maakt muziektheater met hart en ziel. Onder artistieke leiding van Joeri Vos ontstaat een eigenzinnig universum waarin theater en muziek moeiteloos samensmelten. Spelend met taal, muziek, eten en techniek zoekt het gezelschap voortdurend naar nieuwe vormen en biedt het frisse perspectieven op grote vragen.
Een voorstelling van de Veenfabriek is een avontuur: altijd anders, verrassend en inspirerend, met een uitnodiging om samen op reis te gaan. De komende jaren laat de Veenfabriek zich inspireren door ‘de dwaas’: een figuur die onbevangen naar de wereld kijkt. Door overal vragen over te stellen en niets voor lief te nemen, maakt het gezelschap ruimte voor humor en absurditeit als bronnen van inzicht. Wat vaststaat, wordt vloeibaar; wat vanzelfsprekend lijkt, krijgt een nieuwe betekenis. Deze nieuwsgierige houding drijft de Veenfabriek om zichzelf en het publiek steeds opnieuw uit te dagen.
“Wie naar Lof der zotheid van De Veenfabriek gaat zal misschien niet alles begrijpen, maar wel iets heel bijzonders meemaken.”
In de pers
NRC: (Ron Rijghard) ★★★★☆
'Lof der Zotheid ontpopt zich als een gitzwart en cynisch potje doemdenken, in freejazz-stijl, met almaar terugkerende delen uit Ruttes onheilspellende en angst zaaiende speech als anker en de muziek als stuwende kracht.'
“Jacobien Elffers, die heerlijk de nar uithangt. Ze laat haar tong uit haar mond hangen, trekt rare bekken, huppeldanst, en rekt en strekt, alsof ze het hele optreden als gymnastiekoefening beschouwt. Elffers laat weer eens zien een van de interessantste actrices van dit land te zijn.”
Volkskrant (Hein Janssen) ★★★★☆
“De apocalyps nadert en dat is in Lof der Zotheid aanleiding tot inventief, verwarrend en heel aanstekelijk muziektheater”
“Van de aangekondigde apocalyps hebben de theatermakers van De Veenfabriek inventief, soms verwarrend maar wel heel aanstekelijk muziektheater gemaakt. Teun Smits schreef de tekst, Joeri Vos regisseerde dit muzikale rariteitenkabinet, waarin de theatrale vondsten en bespiegelingen over de huidige staat van de mensheid over elkaar heen buitelen.”
“Meest opvallend is de vormgeving: overal staan muziekinstrumenten, van klavecimbel tot slagwerk. Blikvangers zijn vijf stellages vol vintage transistorradiootjes die verticaal op het podium hangen en halverwege zelfs ruisend en krakend een choreografie uitvoeren. De drie actrices en drie muzikanten zijn bijna clownesk gekleed en geschminkt, alsof ze Erasmus’ zotheid van lang geleden naar het nu hebben gebracht.”
PAROOL (Mike Peek)
“Het is bij De Veenfabriek alsof je naar een Pixarfilm voor volwassenen kijkt. Hun voorstelling Lof der zotheid is een geslaagde poging om het publiek even uit de collectieve paniekmodus te halen. Door te spelen, zuchten en relativeren. En de chaos te omarmen.”
“De voorstelling kent geen traditionele verhaallijn, maar schetst een beeld van de moderne, overbezorgde wereldburger die continu wordt gebombardeerd met boodschappen en vaak geen houvast meer kan ontlenen aan religie.”
“Lof der zotheid speelt zich wel af op een gevaarlijk dun koord. De voorstelling zou gemakkelijk kunnen wegzakken in fatalisme of nihilisme. Zullen we de handdoek gewoon in de kosmische ring gooien, als het toch allemaal niets uitmaakt? Dansend onze ondergang tegemoet treden? Dat gebeurt gelukkig niet, vooral door de uitstekende dialogen van Teun Smits, waarin vleugjes grotesk engagement zijn verwerkt.”
THEATERKRANT: Max Arian
“Het sterkst vond ik de beschouwing over ‘de optimistische doemdenker’ die wanhopig blijft hopen dat zijn voorspellingen uitkomen en hij alsnog gelijk krijgt. Het is een gezellige chaos. Ik zag de première in het Amsterdamse Frascati, vol vrolijke gestemde jonge doemdenkers en actievoerders, die veel konden herkennen.”
Credits
tekst | Teun Smits, regie | Joeri Vos, muziek | Bastiaan Woltjer (trombone), John van Oostrum (gitaar), Yonga Sun (drums) en Milena Haverkamp (altviool), spel | Jacobien Elffers, Milena Haverkamp en Niki Verkaar, installatie | John van Oostrum, productie | Diane du Pont, techniek | Vincent Krouwer, publiciteit en marketing | Lies Mensink en Anna Musch
foto: Lin Woldendorp
scènefoto's: Isabelle Renate la Poutré