Mevrouw Ogterop

De eeuwige jachtvelden
vr 11 apr ’25 20:30
vr 11 apr ’25
20:30
  • vr 11 apr ’25
    20:30
    Kleine Zaal

Een muzikale voorstelling over je (n)ergens thuis voelen, naar het meesterwerk van Nanne Tepper.

“Dit is het dorp dat je achter je laat,
dit is het thuis dat je af moet zweren
Dit is de plek waar je weg moet gaan
Om er ooit, op een dag, naar terug te keren.”

‘De eeuwige jachtvelden’ voert je mee naar de wereld van Victor, Lisa en hun zusje Anna, die opgroeien in een uitgestorven dorp. De liefde in het gezin wordt aangevreten door een vader met drankzucht en een moeder die haar gezin probeert te ontvluchten. Victor en Lisa vinden een thuis bij elkaar en naarmate ze verder opgroeien, groeit de liefde met ze mee. Er ontstaat een soms ongemakkelijk, soms broeierig verlangen. In het dorp wacht hen geen toekomst en hun enige optie is om te vertrekken naar de stad. Als ze daar samen een huis bewonen, schudt de liefde haar kinderlijkheid af en is er plaats voor een grootse, allesomvattende hartstocht.

“Ze lachen, en ze omhelzen en kussen, en het is vreemd maar prachtig mooi.”

‘De eeuwige jachtvelden’ is de debuutroman van Nanne Tepper (1962-2012). Dit meesterwerk won in 1996 de Anton Wachterprijs en is voor deze voorstelling bewerkt door Sophie Kassies. Naast de intense thematiek staat Teppers werk bekend om zijn humor en ironie, die op onverwachte momenten lichtheid bieden.

Hoe pak je zo’n beladen onderwerp aan? Lotte Dunselman doet dit met humor en tederheid.

Dagblad van het Noorden ★★★★

In de pers

NRC ★★★

'Het is bijzonder knap hoe Osterop en Dunselman de chemie tussen broer en zus neerzetten: afwisselend schaamtevol en euforisch, en steeds balancerend tussen kinderlijkheid en volwassen erotiek'.

DAGBLAD VAN HET NOORDEN ★★★★

'Heel geleidelijk zien we Victor en Lisa tot elkaar komen, dan broeierige blikken, de vluchtige eerste kus tot een prachtig, sensueel vormgegeven verslag van de ‘eerste keer’.

MEPPELER COURANT

'Gedurfde en integere voorstelling'.

'Lotte Dunselman (tevens artistiek leider van Mevrouw Ogterop) en Marcel Osterop weten een geloofwaardige intimiteit aan de dag te leggen'.

THEATERKRANT

'Bij Dunselman voel je in alles hoe de worsteling met die extreme flipperkast vol verboden gevoelens aan haar lijf en personage knaagt. Zowel uit haar literaire zinnen als haar zinnelijkheid spreken verzet en hartstocht'.

'Ondertussen zorgt gitarist Joost Dijkema, geroemd om zijn sublieme fingerpicking, voor smeulende sfeermuziek, dromerig tokkelend op een diverse collectie snaren'. 

ELSEVIER WEEKBLAD ★★★★

'Het thema wordt met een prettig soort nonchalance benaderd, vooral dankzij de ontnuchterende aanwezigheid van zus Anna, een voortreffelijke rol van Terri van Splunder'.

 

Credits

Concept en artistieke leiding: Lotte Dunselman | Bewerking: Sophie Kassies | Eindregie: Liliane Brakema | Spel: Terri van Splunder, Marcel Osterop en Lotte Dunselman | Live muziek: Joost Dijkema | Licht en decor: Loes Schakenbos | Geluid: Ben Vrielink | Kostuums: Freja Roelofs | Intimiteitscoördinatie: Markoesa Hamer | Techniek: Bas Kasten en Robert Siroen | Productie: Marjolein Ley | Zakelijke Leiding: Floortje Ernst | Publiciteit: Mirte Droogers | Grafische Vormgeving: Paulina Matusiak | Publiciteitsbeeld: Miek Uittenhout | Scenèfoto's: Sanne Peper | In coproductie met Schouwburg Ogterop